Работните отношения могат да бъдат много трудни. Най-лошото е, когато в екипа се появи недоброжелател. Ако това се случи, трябва да държите очите си отворени и да изчакате капана.
Присъствието на недоброжелател в работния екип може сериозно да повлияе на перспективите за кариера на човек. Когато някой е воден от завист и враждебност, той ще направи всичко, за да подкопае доверието на ръководството в колегата си: където е необходимо, ще изопачи информацията, а на места ще омаловажи постиженията. Веднага се влошават отношенията в целия екип, появява се напрежение и недоверие. В такива условия ще става все по-трудно всеки да се концентрира върху работата си.
Трябва бързо да разпознаете своя недоброжелател в екипа и да вземете мерки за неутрализирането му
Това ще ви помогне да запазите репутацията си и да се съсредоточите върху кариерата си. Но как можете да разпознаете някой, който се опитва да спъва вашия успех? Нека разгледаме няколко признака на такива хора.
Преди сте общували с него, но сега той бяга от вас
Обърнете внимание на рязката промяна в модела на комуникация. Ако сте общували много и открито сте обсъждали работни проблеми, а сега човекът се опитва да ви избегне, трябва да сте предпазливи.
Най-често това е следствие от оплаквания и неразрешени конфликти. Недоброжелателят вероятно вече има план за отмъщение и сега прави всичко, за да не разкрие истинските си намерения.
Той прави коментари за вашата работа, дори когато няма проблеми
Тук говорим за опити за уронване на вашата репутация и авторитет. Под прикритието на градивна критика колегата всъщност се опитва да създаде впечатление у целия екип, че сте некомпетентни или нискоефективни. И прави такива коментари публично, пред други колеги или дори пред началниците. По този начин той се опитва да отслаби позицията на опонента си и да предизвика съмнения в неговия професионализъм.
Важно е да се отбележи, че подобни „градивни” коментари обикновено нямат сериозно основание. Недоброжелателят може да използва дребни недостатъци или просто да изопачи фактите, за да представи ситуацията в „правилната“ светлина.
Той събира информация за вас, дори и да не е свързана с работа
Копия от доклади, официална и лична кореспонденция, всякакви документи – той се интересува от всичко, което може да е свързано с вас. Дори ако информацията няма нищо общо с работата!
Това поведение е много сериозна причина за безпокойство. Това е едновременно подозрително и нехарактерно за здравословна среда в екипа. Най-често служител, който прави това, преследва скрити цели, свързани със саботаж спрямо свой колега. И планира да използва получената информация за дискредитиране, изнудване или създаване на проблеми в бъдеще.
Колега ви представя в лоша светлина пред ръководството, като често изопачава фактите
Това е може би най-класическата проява на лошо отношение към някого в екипа. И си струва да се отбележи, че манипулирането на възприятието на шефа е много ефективен инструмент. Ако слуховете са представени правилно, недоброжелателят наистина може да съсипе кариера, особено ако е в състояние да повлияе на оценката на професионалните качества на други хора.
Какво прави един завистлив човек? Той умишлено създава неблагоприятно впечатление за своя колега в очите на ръководството. По този начин се опитва да ограничи възможностите си за напредък или нови отговорности.
Ако разпознаете подобни действия, вашата задача не е да се опитвате да отвърнете със същата монета. В такава ситуация е важно да спрете своевременно опитите за дискредитация, за да запазите репутацията си.
Как точно – вариантите са много. Но най-често откритият разговор с мениджъра помага. Да, ще трябва да предоставите доказателства и аргументи в своя полза, но ако шефът е умен, той бързо ще разбере какво се случва.
Той проявява интерес към вашите кариерни планове и цели
Вероятно се опитва да разбере дали планирате да направите нещо, което ще му помогне да укрепи позицията си в компанията. Любопитството, особено ако надхвърля работните интереси, най-често показва наличието на скрита конкуренция или дори завист.
Той може да използва получената информация, за да създаде проблеми в кариерата ви. Затова се опитайте да не говорите за бъдещите си планове (дори на онези, които смятате за приятели сред колегите си).
Той започва да се намесва във вашите проекти, най-често под прикритието на случайности
Например, може да забави трансфера на важна информация, без която вашият проект ще остане в застой за дълго време. Или, ако двамата работите върху една и съща задача, това просто забавя изпълнението на нейния обем. Причините най-често са правдоподобни, но ако това се случи (особено систематично), трябва да сте предпазливи.
В такива ситуации проявата на враждебност почти винаги е двусмислена.
Недоброжелателят прави това само по една причина – той завижда. Ако забележите подобно поведение към вас, бъдете една крачка напред: уверете се, че вашият шеф научава от вас за проблемите в проекта и за причините за тях. В противен случай репутацията ви може да пострада значително.
Той внезапно става приятел с шефа
С колега, който по всякакъв начин се опитва да спечели началниците си и тяхното доверие, трябва да се подхожда предпазливо. Дори ако този човек няма нещо конкретно срещу вас, важно е да разберете, че основната му цел е печалба и кариерно израстване. Ще има възможност да подобри перспективите му за ваша сметка – той със сигурност ще се възползва от шанса. Определено не може да се вярва на такива хора.
Ако говорим за рязко сближаване с ръководството, тогава това почти винаги показва активните действия на човек срещу екипа. Възможно е този колега да информира за всички или за някого конкретно и шефът да го цени за това.
Той разпространява клюки в екипа
Това е много ясен знак за враждебност. Човек просто се разхожда и говори на всичките си колеги лъжи за вас, подиграва ви се и се опитва да ви очерни. Завист, негодувание или лична неприязън – вече няма значение какво точно мотивира човека. Основното е, че това подкопава репутацията ви и трябва да се направи нещо по въпроса.
Как да реагираме правилно? Най-добрият изход е да помолите недоброжелателя да разкаже клюката пред целия екип, но във ваше присъствие. Това хем ще засрамите клюкаря, хем ще го направи смешен в очите на колегите му – едва ли след подобна ситуация някой ще продължи да гледа на този човек на сериозно.
Наблюдавайте по-внимателно поведението на колегите си и следете промените в отношенията си с тях. Вашата задача е да останете бдителни и да държите очите си отворени.
Веднага щом се появи завистлив човек, важно е да го разпознаете възможно най-бързо и да го неутрализирате. В противен случай кариерното ви израстване е изложено на риск. Най-малкото ще съсипе репутацията ви.
2300