Във форма Здраве Любопитно

Как четенето е полезно за здравето ни

четенето е полезно за здравето

Всеки от нас поне веднъж седмично мисли какво би искал да прочете повече, но просто няма достатъчно време за това. Седейки пред телевизора или компютъра, за да гледаме сериал или предаване, или прелиствайки новинарската емисия, понякога се чувстваме виновни, защото това време може да бъде посветено на четене.

 

Няма нищо лошо в това да гледате телевизионни предавания, да консумирате развлекателно съдържание и социални медии – понякога мозъкът ви има нужда от почивка в края на дълъг ден. Но се оказва, че ако посветите дори малко от това време на четене, можете да донесете много ползи на здравето си.  

Какво трябва да знаете за ползите от четенето и как да го превърнете в навик?

Защо четенето е полезно?

Четенето може да ви помогне да научите нещо ново, да развиете въображението си и да засилите вниманието си. Но не само. Оказва се, че четенето осигурява още четири напълно неочаквани ползи.

 

Четенето се бори с Алцхаймер и деменцията

С напредване на възрастта и преминаване през хормонални промени като менопауза, паметта може да започне да се влошава. Четенето може да помогне за забавяне на този процес. Проучване е установило, че тези, които четат редовно като възрастни, намаляват свързания с възрастта риск от загуба на памет и деменция с 32%.

 

Друго проучване пък открива, че колкото повече четат хората на възраст между 20 и 60 години, толкова по-малка е вероятността да развият болестта на Алцхаймер, което доказва, че е възможно да започнете да четете по всяко време и да извлечете ползите от четенето за мозъка.

 

Четенето понижава кръвното налягане

Независимо дали високото ви кръвно налягане е резултат от стрес или генетична предразположеност, контролирането му помага да се предпазите от множество здравословни проблеми. Проучване в Ню Джърси установило, че четенето в продължение на 30 минути значително намалява кръвното налягане и острия стрес.

Друго проучване в Обединеното кралство доказа, че четенето намалява нивата на стрес на участниците с 68 процента, което е по-ефективно от ходене, пиене на чай или слушане на музика. Участниците трябвало да четат мълчаливо само шест минути, за да забавят сърдечната си честота и да облекчат мускулното напрежение. Това означава, че за здравето е достатъчно да четете за много кратко време, но е по-добре да го правите редовно.

 

Четенето подобрява моделите на съня

Добрият нощен сън може да има голяма разлика в това как се чувствате. Изследванията показват, че много жени, особено по време на менопаузата, имат проблеми със заспиването, което може да доведе до стрес, депресия и тревожност. Но четенето преди лягане може да помогне за преодоляване на тези проблеми. Бразилско проучване установи, че четенето преди лягане успокоява ума, като ви помага да заспите, а учените от Обединеното кралство доказаха, че тези, които четат в леглото, имат по-добро качество на съня от тези, които не го правят. Така че, ако не можете да спите, вземете книга!

 

Четенето подобрява общото благосъстояние

Четенето може да ви помогне да живеете по-добре и по-дълго. То помага за развитието на емпатия и борбата със самотата, което допринася за чувството на щастие и по-голямо социално включване. Твърди се също, че читателите по-добре се справят с трудностите и имат по-високо самочувствие. Проучване на Йейл дори показа, че четящите живеят средно четири месеца по-дълго от нечетящите.

 

Как да се обучите да четете повече?

Тъй като четенето изисква фокус, време и тишина, намирането на време за него може да бъде доста трудно. Ето няколко съвета, които могат да помогнат:

 

Аудиокнигите се считат за четене. Можете да ги слушате, докато вършите домакинска работа, тренирате, шофирате до работа или готвите.

Не дочитайте книга, която не харесвате. Ако не я харесвате, оставете я. Не превръщайте четенето от удоволствие в рутина.

Опитайте с поезия. Между романите може да се чете поезия. Обикновено е много по-кратко, което означава, че няма да ви отнеме много време. Поезията може да те накара да погледнеш на познатите неща по нов начин.

Смесвайте жанрове. Четете извън зоната си на комфорт. Следващата ви любима книга може да е в жанр, който никога преди не сте опитвали, а разширяването на хоризонтите ви е лесен начин да научите повече за вашите предпочитания.

Създайте книжен клуб. Четенето на книга в група е полезно и добавя елемент на забавление и социализация. Споделете мислите си и чуйте реакциите на другите за книгата.

Задоволете интересите си. Четете каквото ви харесва и не се притеснявайте от чуждото мнение.

Създайте си кът за четене. Създаването на уютно пространство с всички удобства на една ръка разстояние може да ви мотивира да четете повече. Намерете място в дома си, където да се чувствате удобно и без разсейвания.

Как да изберем книга за четене?

В днешно време има толкова много хартиени и електронни книги, че е доста трудно да се ориентирате, особено ако сте начинаещ или сте чели предимно класическа литература до този момент, в това море от книги ще се загубите.

Ето няколко съвета за тези, които тепърва ще откриват света на литературата:

Доверете се на избора на професионалисти. Вижте списъците с най-добрите книги.

Проучете рецензии на книги. Много издания правят актуални тематични колекции от книги, сред които можете да намерите нещо за себе си.

Учете се от опитни читатели. Също така е възможно да се абонирате за публикации на блогъри, които обичат да четат, те обикновено рецензират и препоръчват книги, често в интерактивни, харесвани и естетически издържани публикации и видеоклипове. Ще ви бъде много по-лесно да изберете книга след подробен преглед.

Абонирайте се за тематична общност. Общност от читатели в социалните мрежи ще ви даде възможност да получите не само препоръки, но и да се запознаете с мненията на голям брой читатели и да споделите своите. Това може да ви насърчи да четете още повече.

26

Similar Posts