Във форма Здраве

От колко вода се нуждае тялото през лятото

От колко вода се нуждае тялото през лятото

Горещите дни ви изморяват все повече и ви лишават от енергия? Сухота в гърлото, пот по кожата, срив? Разберете как да останете здрави и да се зареждате правилно.

Леката дехидратация е състояние, което всички сме изпитвали поне веднъж в живота си. Оказва се, че за да се дехидратирате, не е нужно да имате няколко дни диария и повръщане (всяко едно от тези заболявания бързо обезводнява, а когато се съчетаят, ви дехидратират моментално) или инфекции с висока температура.

Губим вода през цялото време. Бъбреците я превръщат в урина, използвайки около 1,4 литра вода всеки ден. Издишваме 0,4 литра вода на ден, кожата пие 0,2 литра на ден. С потта губим около 0,5 литра.

Но последната стойност е валидна в така наречените нормални условия. При горещо време или при интензивни тренировки количеството произведена и отделена пот може да достигне до 4 литра!

Оказва се, че дори когато плуваме в привидно хладна вода, ние също се потим … Не са нужни много усилия – обикновено седенето на бюро в продължение на много часове може да доведе до лека дехидратация, ако не пиете нищо през цялото това време. Ние ядем храна, богата на вода. Специалистите твърдят, че е достатъчно, ако загубим около 2 процента вода, от която тялото се нуждае, за да функционира, се задейства първата алармена камбана – чувство на жажда. Ако не станем за чаша течност, тялото бавно ще въведе „особено състояние“ – ще абсорбира вода от червата. Водата, събрана от червата и бъбреците, се пренасочва към плазмата.

Ако водата не достига, не само урината ще се сгъсти, но и плазмата, количеството натрий в нея също ще се увеличи – на този етап ще почувствате, че сте отслабени, устата ви е напълно суха и езикът ви залепва за небцето. Следващият етап е нарастващото отравяне на тялото – бъбреците спират да работят, така че отпадъчните продукти не се отстраняват. Достатъчно е тялото да загуби само една пета от водата си, за да не оцелее при такава „суша“.

Оценявайте водата

Всички лекари повтарят препоръката като мантра: пийте литър и половина течност всеки ден – за предпочитане вода. Минималното количество, което да ви предпази от дехидратация, е около пет чаши на ден – докато препоръчителното количество е 8-10 чаши. На някои хора им е по-лесно да броят водата на чаши. Други предпочитат просто да си купят минерална вода в 1,5 литрови бутилки и да пият по една всеки ден.

Междувременно много хора не забелязват лека „сухота“, посягайки към напитките само когато се чувстват жадни. Това е грешка, защото означава, че тялото ви вече е започнало да се дехидратира.

Цветът на нашата урина е добър индикатор за правилната хидратация на тялото. Когато е светложълт или сламен цвят, всичко е наред. Но когато започне да потъмнява – пренебрегнали сме подаването на течност! Затова трябва бързо да изпиете поне чаша – но на малки бавни глътки.

Ако сте дехидратирани до степен, че се чувствате замаяни и слаби, водата може да не е достатъчна. Ще бъдете по-добре хидратирани с изоточина напитка. В горещо време е добре да имате запаси от нея вкъщи и да ги допълвате всеки ден.

Интересни факти за хидратацията през лятото

Внимавайте с кафето и чая. Пиенето им не се зачита в баланса на течностите, а точно обратното: количеството кафе, което сте изпили, трябва да се извади от общото течности. Не забравяйте, че напитките, които повишават кръвното налягане (включително не само кафе, но и кола и други „специалитети“ с кофеин или гуарана) карат тялото, за да намали налягането, да изхвърли повече течности!

Общият баланс на течности през деня не включва само вода. Много храни съдържат доста от него, така че те също помагат за попълване на течности. Дори такава „суха“ храна като сандвич съдържа около 40 процента вода, а месото има 50-75 процента. Супата е почти 90 процента. вода. Не само защото зеленчуците „плуват“ в него – но и защото, подобно на плодовете, са изключително богати на вода. И така, например, един пъпеш е 92 процента вода, ягоди – 90, портокали, ябълки и круши около 85 процента. Краставиците дори бият всички – те съдържат цели 96 процента вода. Тиквичките се състоят от 93% вода, морковите – 89% и картофите – 77%. Човек, който яде много зеленчуци и плодове, може да приеме, че само с менюто си осигурява около литър вода.

Важни съвети за лятото

По това време на годината трябва да пиете често и колкото по-горещо ви е, толкова повече течности са необходими. При много горещо време се препоръчват до 3 литра на ден.

Какво да пиете? Самата вода, противно на външния вид, не се абсорбира бързо. Можете да утолите жаждата си с минерална вода с високо минерално съдържание – включително важният натрий.

Как да пиете? Трябва да пиете на малки глътки и бавно, по този начин съдовото легло ще се напълни, което означава, че водата ще остане в тялото. Пиенето на вода на една глътка само ще я накара да премине през нас.

Какво да правим, когато термометърът показва над 30 °? В периода на интензивно изпотяване повече от вода се препоръчват изотонични напитки  – трябва да се пие по една такава напитка на ден. Газирана или не? Това няма голямо значение, както и температурата на напитката – не забравяйте обаче, че когато тялото ви е горещо, напитка направо от хладилника може да ви накара да настинете.

48

Similar Posts