Психология

Как да се отървем от постоянното чувство за вина

Чувство за вина

Чувството за вина, изпитвано по някаква причина, експертите наричат ​​патологично или ирационално. Когато се чувстваме виновни, започваме да губим контрол над живота си, като по този начин позволяваме на другите да го контролират.  

Защо се появява това чувство и как да се справим с него?

 

Виновен без вина

Вината е комплекс, а всичките ни комплекси идват от детството. Когато родителите казват на детето си фразите: „Не те ли е срам?“, „Ще умрем, после ще плачеш за нас“ или „Ние те храним и поим, ти ни дължиш това или онова“ – те му вменяват комплекс за вина.

И последствията са тежки.

Ниското самочувствие и чувството за вина могат да се коренят дори по-дълбоко – в родовата травма. Не е тайна, че намирайки се в тялото на майката, ембрионът получава сигнали от външния свят буквално от първите дни на живота си. И ако родителите не са искали дете или майката е изпитала отчаяние и импотентност по време на бременност, тогава съобщението „не съм навреме“ се предава на бебето и се записва в подкорието, внушавайки му чувство за вина.

 

Забранено е да бъдеш щастлив

„Виновният“ не може да разчита дори на себе си. Когато се опита да се облегне на себе си, той не намира вътрешна опора и все едно пропада в бездна. Хората, живеещи с чувство за вина, са сигурни, че близките отношения носят само страдание, че не могат да се доверят на никого и е по-добре изобщо да не допускат никого във вътрешния си свят.

Те не контактуват добре, а ако започнат връзка, досаждат на партньора си с постоянна ревност и подозрение. В същото време човек формира суперконтрол над тялото си, блокирайки сексуалната енергия. Той се страхува, че тялото ще усети нещо, защото усещането винаги е болезнено и лошо.

 

Не се оставяйте да бъдете манипулирани

Вината ни прави много уязвими. Страхуваме се да не бъдем отхвърлени и хората с готовност се възползват от това – те се опитват да ни манипулират в полза на своите интереси.

 

Добър пример е, когато майка управлява живота на пораснала дъщеря, обвинявайки я в неблагодарност и изисквайки да прекарва цялото време с нея.

Оказва се, че нито дъщерята, нито майката живеят свой собствен живот. В такава ситуация дъщерята трябва да се откъсне от полата на майка си възможно най-скоро, да излиза по-често в света и да общува.

Друг пример са постоянните оплаквания на съпруга, че съпругата не се грижи за семейството и къщата. Обичайна ситуация? Тук е много важно да се проследи дали съпругът не си е внушил, че връзката му със съпругата наподобява връзката родител-дете? Напълно възможно е в такива моменти той да се държи като недоволно дете и да вижда в жена си майка си, която е прекарвала много малко време с него като дете. И тъй като това го е обиждало много, сега отново изживява тази ситуация.

Ако случаят е такъв, тогава трябва да обясните, че имате равноправно партньорство. Ако и двамата наистина работите усилено и вървите към по-светло бъдеще, тогава вашият съпруг най-вероятно ще ви разбере. Ако се чувствате виновни, че не прекарвате достатъчно време с него и с децата, най-вероятно стойността на вашата гледна точка е нула.

 

Чувството за вина може да стигне до такъв абсурд, че жената да не си позволява дори най-малките радости. Например, тя си мисли: „Няма да нося червено червило и блуза с изрезки, защото на съпругът ми може да не му хареса.“ А съпругът, може би точно обратното, ще остане възхитен.

Започнете да водите дневник на чувствата

За да се отървете от чувството за вина, психолозите са измислили полезно нещо – водене на дневник на чувствата. Когато отново се обхванете от вина, отворете дневника си и запишете всичко, което чувствате в този момент. Какво се случва на телесно ниво: притискане на гърдите или бодежи в слепоочието. Защо сега се чувствам зле? Каква е истинската причина за състоянието ми?

Или може би чувствате, че сте отхвърлени … Опитайте се да развиете тази мисъл по-нататък и тогава ще разберете, че няма да се случи нищо ужасно – майка ви никога няма да се откаже от вас и мъжът ви няма да ви напусне, ако внезапно сготвите за вечеря нещо друго, а не любимата му храна.

След като повишите нивото си на осъзнаване и се научите да проследявате вината, ще ви бъде по-лесно да се спирате в такива моменти.

 

Научете се да казвате „не“

Веднага щом забележите, че сценарият се повтаря и ви „обхваща” отново, опитайте се да направите нещо различно – по начин, който не сте правили досега.

Например, договорете се със съпруга си, че оттук нататък ще готвите не само това, което той обича, но и което вие харесвате. Научете се да казвате „не“.

Първоначално ще ви е неудобно! Това означава, че сте на прав път. И колкото по-често се отказвате от това, което не харесвате, което ви ядосва, което ви краде от времето и финансите ви – толкова повече ще се повишава самочувствието ви, толкова повече правилните хора и правилните взаимоотношения ще се появяват в живота ви.

Отношението на другите ще се промени.

Да, осъзнайте, че е време най-накрая да излезете от ролята на жертва и да започнете да живеете пълноценен – ​​и най-важното свой – живот.

152

Similar Posts