Във форма Здраве

Как хроничното лишаване от сън разрушава мозъка и сърцето

Как хроничното лишаване от сън разрушава мозъка и сърцето

Без сън няма живот – буквално. Човек ще умре по-бързо от липса на сън, отколкото от глад, твърдят учени. Можете да издържите до 70 дни без храна, но да умрете от липса на сън в рамките само на две седмици. Хроничната липса на сън убива бавно. Най-напред „удря“ мозъка и сърцето.

 

7 часа сън на нощ и сбогом на деменцията

Доказателство за това как хроничното недоспиване провокира сенилна деменция е публикувано в авторитетното общонаучно списание Nature. В продължение на 30 години учените са изследвали огромна група мъже и жени – почти 8 хиляди души. Оказва се, че 5-6-часовият сън на 50-60-годишна възраст пряко влияе върху повишения риск от сенилна деменция. Учените смятат за норма поне 7 часа сън на ден.

 

„Постоянната кратка продължителност на съня на възраст 50, 60 и 70 също се свързва с 30% повишен риск от деменция, независимо от социодемографски, поведенчески, кардиометаболични и психични фактори“, пишат учените, провели изследването.

„Тези резултати предполагат, че късата продължителност на съня на средна възраст е свързана с повишен риск от деменция с късно начало.“

 

Визирайки група от 50-годишни участници в проучването, учените отбелязват, че нормата – най-малко 7 часа сън на ден – се спазва главно от женени мъже, които имат „най-добър кардиометаболичен и психически здравен профил“.

В същото време „най-ниската честота на деменция се наблюдава сред тези, които спят по 7 часа на нощ, независимо от възрастта, на която е измерена продължителността на съня“, отбелязват изследователите.

 

Повече сън през уикендите и респективно избягването риска от деменция е малко вероятно да даде резултат. Учените са категорични, че нормалният модел на сън е важен през цялата седмица и като цяло в живота.

 

Съществува и противоположна хипотеза за връзката между дефицита на сън и появата на деменция – че рискът от развитие на заболяването вече не се влияе от краткия сън, а от дългия. „Но не открихме сериозни доказателства в подкрепа на тази хипотеза“, пишат учените.

 

Повече не означава по-добре

Ако спите по-малко от 6 часа на нощ, рискът от ранна смърт се увеличава с 12%, а паметта и скоростта на реакция значително намаляват, потвърждават множество научни изследвания.

Всички системи на тялото страдат от хронична липса на сън. Захарен диабет, затлъстяване, инсулт, депресия, загуба на либидо, улцерозен колит са само най-честата част от заболяванията, които лишаването от сън може да причини. Някои учени дори говорят за пряка връзка между лишаването от сън и рака.

 

Те многократно са отбелязвали влиянието на продължителността на съня върху риска от сърдечно-съдови заболявания – и в този случай говорим за „прекомерен“ сън. Проучване на Американския колеж по кардиология установи, че повече сън не винаги е по-добър.

„Твърде много“ сън през нощта повишава риска от сърдечно-съдови заболявания, както и липсата му.

 

Авторите са анализирали данни от 14 079 участници (средна възраст 46 години). Всички те били разделени на групи, в зависимост от продължителността на нощния сън – под 6 часа, 6-7 часа или повече от 7 часа.

Оценен е сърдечно-съдовия риск и нивата на С-реактивен протеин като маркер за възпаление при прогресирането на атеросклерозата и сърдечно-съдовите заболявания. В началото на проучването по-малко от 10% от анкетираните са имали анамнеза за сърдечно-съдови заболявания, инсулт или инфаркт. Средното време за проследяване на участниците е 7,5 години.

 

Учените направили прогноза риска от коронарна смърт, остър исхемичен инсулт и инфаркт на миокарда през следващите 10 години за всяка група.

Оказало се, че в групата на участниците с продължителност на нощния сън от 6 до 7 часа 10-годишният риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания е 3,3%, а в групите на сън под 6 и повече от 7 часа – съответно 4,6% и 3,3%.

60

Similar Posts