Психология

Как се справим с тревогата, ако ситуацията е излязла от контрол

Как се справим с тревогата

Това състояние има много имена -безпокойство, тревожност, паника. Постоянно превъртате през главата си с безкраен поток от плашещи мисли и в същото време изпитвате страх, несигурност, нервност, имате усещане за обреченост.

Ето няколко стъпки, които да ви помогнат да структурирате тези емоции и да намерите начин да се справите с тях.

Признайте проблема

Тъй като устойчивостта на стрес днес е от изключително значение, станало е някак си недостойно да се тревожим. Всеки се справя с кризите по различни начини. А опитът да игнорираме проблема също е реакция. Просто е неправилна реакция.

Стресът е необходим за човек, тъй като позволява на тялото да се адаптира към променящите се условия на околната среда и да се върне към нормалното. Не отричайте това, което се случва с вас и около вас. Няма да ви отдалечи от неприятната реалност. Няма нужда да изисквате невъзможното от себе си и близките си. Опитайте се да видите реалността в нейната цялост.

След като признаете пред себе си честно и без украсяване, че имате проблем, можете да започнете да го решавате.

Разпознайте причините за безпокойството

Признайте си, че сте притеснени и е време да подредите нещата. Да идентифицирате източника на безпокойство и да го атакувате. Да речем, че се притеснявате от глобалната криза, на която по очевидни причини не можете да повлияете. Но това е доста абстрактно понятие. Ако се замислите, не кризата ви плаши, а възможните последствия, които тя може да донесе за вас. Ето защо е важно да се говори за истинските страхове.

Например, те могат да бъдат:

Загуба на работа

Влошаване на финансовото състояние

Невъзможност за изплащане на заеми и нарастващ дълг

Загуба на спестявания

От една страна осъзнаването на тези тревоги  могат да изплашат още повече. От друга обаче, „врагът“ се превръща от нещо абстрактното в реално и близко до вас. И може би тук вече можете да повлияете на ситуацията.

Този подход ще ви помогне да структурирате хаоса в главата си, да формулирате истинските причини за безпокойството.

Вземете мерки, ако все още можете да повлияете на ситуацията

Може да сте изразили истинските си страхове и да сте открили, че не сте безсилни. Както в примера с глобалната криза – икономиката на планетата не зависи от вас, но можете да намерите спасителна сламка за себе си.

Неизвестното е плашещо. След като разпознаем „врага“, вече става много по-лесно да се справим с него.

Ето защо, трябва да се предприемат действия незабавно, когато е възможно. В резултат на това ще спрете да се паникьосвате, тъй като мислите ще преминат към намиране на изход от трудните обстоятелства. В същото време, ако действията са достатъчно балансирани, рисковете от развитие на негативен сценарий рязко намаляват.

Превключете, ако не можете да промените нищо

Да, по-лесно е да се каже, отколкото да се направи. Освен това, не във всяко едно състояние можете да се измъкнете от безпокойството. Когато страховете тровят живота ни, но все още не са го завладели напълно, все още е възможно да се борите с тях.

„Превключвателят“ няма нищо общо със съвета на доброжелатели, които съветват: „Просто спрете да се тревожите“. Не става така. Не можеш просто да спреш. Но може да опитате да стопирате поне атаката на тревожност. За да направите това, трябва да наблюдавате състоянието си и да се забавите, ако се потопите във фуния от плашещи мисли. В този момент е по-добре да се разсеете от нещо друго.

Ето няколко опции.

Тренировка

Усилието на волята не винаги е достатъчно, за да разсее вниманието. Хормоните на радостта ендорфини ще се справят много по-добре с това.

Не е нужно да поставяте рекорди. Всяка физическа активност ще свърши работа .

Съсредоточете се върху чувствата

Помислете какво виждате, чувате, усещате с пръстите си, какво мирише около вас – използвайте сетивата си.

В момента, когато почувствате, че тревожността идва, огледайте се и назовете пет обекта, които виждате, четири, които докосвате, три източника на звук, два източника на миризма и един обект, който можете да дегустирате. Това веднага ще донесе облекчение.

Прегръдка с любими хора

Тактилният контакт с хора, които харесвате, стимулира производството окситоцин.  Получаването на прегръдка е свързано със затихване на негативното настроение, което се появява в дните с междуличностен конфликт. Респективно настроението се подобрява, а нивото на тревожност намалява.

Дишайте дълбоко

Важно е да се съсредоточите върху процеса. Просто дишайте няколко минути по такъв начин, че при вдишване стомахът ви да изпъква и гърдите ви да не се издигат и ще усетите как вълнението си отива. Това е прост и надежден начин.

Превключете към нещо, което можете да контролирате

Просто трябва да потърсите бутон. И това е един от начините за справяне с тревожността.

В същото време е важно да не преминавате от една тревожна мисъл към друга, защото това е все едно да преливате от пусто в празно.

Рационализирайте ситуацията

Връщането към тревожните мисли, макар и по различен начин, не е за всеки. Но ако сте от онези, които се успокояват от цифри, статистика, доказателства, можете да се опитате да си обясните защо ситуацията не е чак толкова непоправима, колкото изглежда.

Говорете със себе си или по-скоро с уплашената част от вас. Представете си мислено, че във вас има такава част. Може би това е вашето вътрешно дете. От името на възрастен, обърнете се към него и го успокойте като бебе, което обичате и искате да помогнете. Можете дори мислено да го прегърнете, за да го накарате да се почувства още по-сигурно и безопасно.

 

Това са само няколко примера за това, към което можете да преминете. Намерете начини, които ви успокояват и радват и ги използвайте. Каквото и да правите, важно е да действате според следния алгоритъм – „арестувайте“ смущаващите мисли,  кажете си „стига“, превключете. Не забравяйте, че всяка страшна ситуация има не само начало, но и край.

107

Similar Posts