Психология

Как да се справим с хроничното напрежение, несигурност, безсилие и гняв

Как-да-се-справим-с-хроничното-напрежение

Всеки е изпитвал тези негативни емоции в живота си. И тогава идва съвсем естествено въпросът: „Как да живеем, когато ни заливат такива мощни, силни и трудно поносими чувства като ужас, безпокойство, ярост и безсилие? Как да живеем в състояние на хронично напрежение и несигурност, на които сме безсилни да се противопоставим?“.

Симптомите, чрез които се проявява това напрежение, могат да са много различни: изблици на гняв, нарушения на съня, натрапчиви мисли, загуба на концентрация и внимание, неспособност да се мисли и да се вземат решения, токсични чувства на вина, безпокойство, депресия и панически атаки.

„Вътрешният компас“, който ни казва кога да се напрягаме и кога да се отпуснем, се разпада и тялото е в състояние на хронична мобилизация.

Ако това състояние се задържи известно време, настъпва силно изтощение.

Как тогава да запазим силата и способността да живеем, да дишаме и да бъдем щастливи?

Най-голямата грешка, която хората правят по време на кризи, е да откажат това, което дава ресурс, и по този начин те стесняват пространството си и губят опорите си, твърдят психолози.

Така че не бива да допускаме подобна грешка, а да търсим ресурси, които могат да се превърнат в опора за живот, оръжие срещу несигурността и безсилието.

В това състояние мнозина се фокусират върху ситуацията около себе си, преставайки да забелязват личността си като цяло и състоянието, в което се намират. Те изместват, потискат, игнорират преживяванията, защото им е много трудно да ги издържат.

Проблемът е, че отнема много енергия. В допълнение, този метод е неефективен – учените са доказали надеждно чрез своите експерименти, че е невъзможно прякото контролиране на афекта по този начин.

Обърнете внимание на вашите преживявания

И това, което ще помогне, е да видите себе си в тези преживявания, да почувствате себе си, чувствата си в цялата им сила. Това е първата и много ефективна стъпка.

Втората стъпка е да назовете това, което чувствате с думи и глас, като по този начин върнете своите чувства и емоции към себе си, като ги признаете. “Изумен съм и съм бесен.” “Чувствам се притеснен и се свивам вътрешно.”

Грижа за тялото

Третата стъпка е стартирането на парасимпатиковата система, която позволява дълбока релаксация и възстановяване.

Лесно е да се каже, но как може да се направи това?

Най-ефективният начин е дишането. Издишването трябва да е по-дълго от вдишването. Издишайте, издишайте, издишайте – вдишайте.

Следващата стъпка е връщането към тялото. Бъдете наясно с тялото си и неговите нужди. Почувствайте, че какво трябва да направите и го направете. Някой може да използва активно движение, за да освободи напрежението – бягане, активно ходене, бойни изкуства, танци, цепене на дърва, косене на тревата на двора.

Друг би предпочел да вземе топла релаксираща вана или да се полюлее на люлеещ се стол. Трети ще заложи на медитация, йога и други отпускащи техники.

Важно е само да се грижите за себе си, да се движите, да дишате, да не „замръзвате“.

Окситоцин – антистресовия хормон

Друг наш помощник може да бъде един мощен антистресов хормон – окситоцин. Нарича се още хормонът на нежността, интимността, грижата.

Окситоцинът се произвежда по време на телесен контакт с любимия човек, емоционалната комуникация, разговорите очи в очи или просто когато разговаряме мило.

Спасението е в безопасната и щастлива връзка. Единствено помнете: не търсете подкрепа в партньора, защото той самият има нужда от нея. Просто бъдете заедно и двамата ще се чувствате по-добре.

Творчеството като мощен инструмент за релаксация

И друг мощен начин е творчеството. Всичко, което е близо до сърцето ви ще свърши работа – свирене на музикални инструменти, рисуване, отглеждане на цветя, приготвяне на вкусни ястия, декориране на къщата – всичко, което ви помага да изразите себе си, да трансформирате реалността, да почувствате пълнота и смисъл.

Помощ от психолог

Търсенето на професионална помощ и подкрепа е друг ефективен начин да се грижите за себе си и близките си в труден момент. Изберете терапевт, който ви се струва надежден.

Author: Kostova, happy-woman.bg

626

Similar Posts