Уликата е открита в древен папирусен свитък, поставен в погребалната церемониална лодка на фараона.
Дълго време археолозите недоумяваха как пирамидата на Хеопс, едно от седемте чудеса на света, е построена на нивото на технологиите от бронзовата епоха. 147-метровата Голяма пирамида остава една от най-високите структури в света до Средновековието. Сега египтолозите знаят как точно са доставени каменните блокове от Тур, който е на 13 километра от Гиза.
Според учените, 170 хиляди варовикови блока с тегло 2,5 тона всеки са били транспортирани в дървени лодки по мрежа от специално изкопани канали. Те бяха отведени до импровизирано пристанище точно в основата на Голямата пирамида.
Уликата е открита в древен папирусен свитък, поставен в погребалната церемониална лодка на фараона Хуфу през 2600 г. пр.н.е. Свитъкът описва как са били транспортирани блоковете, как са били изкопани канали и построени гигантски язовири, за да канализират водите на Нил над тях. Документът е подписан от надзирател на име Мерер, който отговорял за екип от 40 работници.
Въпреки това, предвид колосалните разстояния, археолозите не успяха да постигнат консенсус относно метода на транспортиране.
Точката в ожесточената дискусия беше поставена от находката на Марк Лехнер, който открива следи от водни канали под основата на платото Гиза. „Очертахме басейна и мрежата от канали, които водят до основата на пирамидата“, разказва археологът.
Екип от специалисти е възстановил и древните лодки, за да разбере как точно са направени. Оказва се, че дървените дъски са зашити с въжета и са прилепнали плътно една към друга.
616