Във форма Здраве

Подут корем: Всичко, което трябва да знаете за подуването на корема – причини и методи за лечение

Подут корем

Всеки е страдал от подут корем. Какво причинява подуване на корема и как се лекува това неприятно състояние?

Говорим за подут корем, когато стомахът се издува поради натрупване на газове. Въпреки дискомфорта, подобно състояние в повечето случаи е напълно безвредно и лесно лечимо. Понякога обаче това крие повече или по-малко сериозна патология, която може да изисква специално лечение.

Какви са възможните причини за подут корем и какви са вариантите за решаване на този проблем?

Какво е подуване на корема? Подутият корем е много често явление, често придружено от болка, оригване и газове в продължение на няколко часа след хранене. Това се случва поради натрупване на газове в тънките черва, което причинява напрежение в коремната област, в резултат на което се появява усещане за подуване. Това състояние е по-често при жените, отколкото при мъжете и в повечето случаи е вид храносмилателен проблем.

Причини за подуване на корема

Известно е, че до 25% от относително здравите хора се оплакват периодично от подут корем. Повечето описват тези симптоми като умерени или тежки. Около 10% от тях съобщават, че това им се случва редовно. Много често жените изпитват подуване на корема преди и по време на менструация. Но най-вече са засегнати тези, които страдат от така нареченият синдром на раздразненото черво.

Храносмилателни проблеми

Хранителната непоносимост, заболяванията на стомашно-чревния тракт и прекомерното образуване на газове причиняват лошо храносмилане, което води до подуване на корема.

Редица твърди вещества, течности и газ, се натрупват в храносмилателната система, оставяйки по-малко място за преминаване на нормални количества газ и създавайки усещането за подут корем.

Може да се появи усещане за пълнота в коремната област поради специфичното храносмилане на определени протеини и въглехидрати (фруктоза, сорбитол), както и непоносимост към лактоза (млечна захар) и глутен (зърнени храни). Неспособността за пълно усвояване на тези вещества възниква, когато определени ензими са в дефицит или напълно липсват.

Дехидратацията и електролитният дисбаланс също нарушават храносмилането

При липса на вода тялото започва да я натрупва и отлага в корема, за да се предпази от подобен стрес в бъдеще. Това води до подуване на корема.

Причината за раздутия корем може да бъде хроничен запек

Например, поради определена диета, определени хранителни навици или като основно медицинско състояние. Поради натрупването на изпражнения в дебелото черво, току-що смляната храна остава в червата по-дълго, което води до увеличаване на обема му и до подуване на корема.

Повишено газообразуване

Подуването на корема при възрастни поради повишено газообразуване също се включва в симптомите на синдрома на раздразненото черво, колит и функционална диспепсия, заедно с прояви като болка, диария, запек, гадене, повръщане и др.

Поглъщане на въздух по време на хранене

Аерофагия, т.е. поглъщането на атмосферния въздух съставлява по-голямата част от стомашния газ. Въздухът навлиза в стомаха по време на хранене, дъвчене, пиене и пушене. С по-големи парчета храна идва и по-голямо количество атмосферна газова смес. Въпреки факта, че по-голямата част от погълнатия въздух се оригва, останалата част може да причини метеоризъм.

Бактерии

Това е една от най-честите причини за подуване на корема. Причинява се от трудности при разграждането на вещества като фибри и олигозахариди. Газовете се произвеждат от чревните бактерии по време на процеса на ферментация след консумация на храни като бобови растения или кръстоцветни зеленчуци (зеле, броколи, кресон).

Прекомерен растеж на бактерии в тънките черва

Прекомерният растеж на бактерии в тънките черва също може да наруши газовия баланс. Това се случва, когато чревните бактерии от дебелото черво преливат в тънките черва и пречат на дейността на местната микрофлора. Увеличаването на колонията от „вредни“ бактериални щамове е възможно поради дисбактериоза на фона на антибиотична терапия или възпаление на лигавицата. Синдромът на бактериален свръхрастеж  също води до натрупване на вредни бактерии в храносмилателния тракт, което причинява подуване на корема.

Хормонални промени

Заедно със запек, лошо храносмилане и подуване, ПМС подува и стомаха. Това състояние може да се появи сутрин и обикновено е временно, въпреки че при някои жени може да продължи до две седмици. Това се дължи на факта, че в първите дни на менструалния цикъл нивото на хормона естроген се повишава и маточната лигавица се уплътнява. По време на овулацията се наблюдава увеличаване на корема поради натрупване на течност и кръв. По време на менструация, с отделянето на кръв, тъкани и течности, отокът изчезва.

Промените в хормоналния фон в посока повишаване на нивото на прогестерон са причина за често подуване на корема при бременни жени. Това се дължи на намаляване на мускулния тонус на вътрешните органи, което води до задръствания в стомашно-чревния тракт.

Медицински причини за подуване на корема

Възпалителни процеси, причинени от определени заболявания (болест на Крон, дивертикулоза), лоша подвижност на стомашно-чревния тракт поради заседнал начин на живот могат да причинят чревна непроходимост – причина за подуване на корема. В допълнение, работата на този орган може да бъде блокирана от по-сериозни фактори –  тумор, стеноза или херния.

Коремът набъбва и със задържане на течности в коремната кухина (оток, асцит). Това явление често показва инфекция, чернодробно заболяване и дори онкология.

Лечение на подут корем

Балансираната диета е един от основните начини за лечение на подут корем, тъй като храната най-често е причина за образуване на излишни газове. .

Продукти, които помагат при подуване на корема

Пробиотици и пребиотици

Пробиотиците и пребиотиците са храна, която нормализира баланса на чревната микрофлора към „добрите“ бактерии, подобрява храносмилането, като по този начин премахва метеоризма и подуването на корема. Те включват непастьоризирани ферментирали млечни продукти (кефир, неподсладено кисело мляко, заквасена сметана), както и пектин, гума, гума, инулин, галактоолиго- и фруктозоолигозахариди. Последните се намират в овес, ябълки, ечемик, боровинки, цвекло, живовляк, касис, бяло зеле, ленено семе и се използват за хранене на пробиотични култури.

Зеленчуци, плодове, семена, ядки

Консумацията на зеленчуци, плодове, семена, ядки и зърнени храни, богати на фибри, насърчава доброто храносмилане, без застой и ферментация.

Отвари, чайове и билкови настойки

В домашни условия традиционната медицина също ще помогне за справяне с проблема: отвари, чайове и билкови настойки. Най-добри при метеоризъм са билковите препарати на основата на мента, лайка, копър и копър.

Още за подутия корем

Трябва да се има предвид, че подуването на корема може да не се дължи на хранене, а на наличието на здравословни проблеми или на начина на живот като цяло. В този случай е необходимо да лекувате основното заболяване, да промените начина си на живот, да се отървете от лошите навици, след което подуването на корема ще изчезне от само себе си.

Съвети за предотвратяване на подуване на корема

Съществуват някои общи препоръки за нормализиране на храносмилателния тракт и премахване на подуване на корема. Те обаче действат само ако няма сериозни заболявания, които изискват адекватно лечение.

Яжте достатъчно фибри

Фибрите са от съществено значение за добрата храносмилателна система. Действат като метличка, прочистват храносмилателния тракт, нормализира перисталтиката, елиминират запек и подуване. Лекарите препоръчват дневен прием на фибри от около 25 грама за жените и 15 грама за мъжете. Повечето фибри се намират в пълнозърнести храни, плодове, зеленчуци, бобови растения, ядки и семена. Въпреки това, има доказателства, че прекомерната им употреба се отразява неблагоприятно на храносмилането, което води до метеоризъм и подуване на корема.

Пийте достатъчно вода

Най-доброто начало на деня е чаша топла вода с лимон. Такъв ритуал помага да се събуди храносмилателната система. Пиенето на достатъчно количество течност през деня има положителен ефект върху храносмилането, премахвайки подуването на корема. Това може да бъде както обикновена вода, така и здравословни чайове. Водата трябва да се пие 30 минути преди хранене или час след това, тъй като приемането на голямо количество течност по време на хранене разрежда стомашния сок и затруднява храносмилането.

Разхождайте се и спортувайте повече

Често причината за подуване на корема може да бъде липсата на адекватни упражнения. Бягането, ходенето, силовите и кардио тренировките подобряват стомашната подвижност, премахват задръстванията. Йога има положителен ефект върху функционирането на храносмилателните органи. Физическата активност трябва да се дава поне 30 минути, поне 3 пъти седмично.

Обърнете внимание на индивидуалната чувствителност към храната

Хранителните алергии, както и индивидуалната реакция към определени вещества (например глутен), водят до силно подуване на корема. Обърнете внимание на храните, след ядене на които изпитвате дискомфорт в стомаха и червата, и ги премахнете напълно от диетата.

Проверете за непоносимост към лактоза

Ако след пиене на пълномаслено мляко или млечни продукти (сирене, извара, кефир, сладолед) изпитвате къркорене в стомаха, подуване, често диария, гадене, повръщане и други симптоми на лошо храносмилане, значи имате непоносимост към лактоза – млечна захар. В този случай можете да преминете към млечни продукти без лактоза, да използвате мляко на растителна основа или специални добавки с ензими.

Приемайте пробиотици

Пробиотиците са микроорганизми, които са част от нормалната чревна микрофлора. Те инхибират растежа на патогенни бактерии, защитават червата, намаляват възпалението, насърчават нормалното храносмилане и предотвратяват подуване на корема. Пробиотиците могат да се консумират с храна, а също и като хранителни добавки.

Кога подутият корем се превръща в основание да посетите лекар?

В случай, че подуването на корема е хронично и продължава дори след предприемане на всички общи мерки, включително нормализиране на диетата, спорт, изключване на неподходящи храни и др., трябва да се консултирате с лекар, за да се установи истинската причина за това състояние.

Подуването на корема се диагностицира от общопрактикуващ лекар или гастроентеролог. В някои случаи се включват допълнително инфекционисти, невролози, онколози, гинеколози.

Ще е необходимо да се преминат различни видове изследвания на изпражненията и кръвта, да се оцени състоянието на микрофлората, наличието на възпалителни заболявания. Според резултатите от изследването ще бъде съставен план за лечение или диета, постоянното придържане към която ще изключи неприятни ситуации в бъдеще.

Каква храна причинява подуване на корема?

Храните, които причиняват подуване са бобови растения, кръстоцветни храни, мляко и други млечни продукти, храни, съдържащи глутен, диета с високо съдържание на протеини и изкуствени подсладители.

Как една бременна жена може да се отърве от подуване на корема?

Терапията за премахване на този симптом трябва да бъде предписана от лекар и зависи от причината за подуването. Сред общите препоръки са правилно хранене, изключване от диетата на бобови растения, зеле, газирани напитки, мариновани зеленчуци.

Какви упражнения помагат при подуване на корема?

Плуването, джогингът, колоезденето и йога ще ви помогнат да се отървете от подуването на корема. Най-лесният начин е да се качите нагоре по стълбите. Всички тези методи помагат на газовете да преминават по-бързо през храносмилателната система.

Добро средство ли е содата за хляб при подуване на корема?

Содата за хляб ще помогне за облекчаване на подуването. Тя реагира със стомашната киселина, за да произведе въглероден диоксид и да стимулира оригването, като по този начин елиминира чревните газове. Но не трябва да злоупотребявате с този метод, тъй като той води до производство на стомашна киселина и с течение на времето до стомашно-чревни проблеми.

193

Similar Posts