Здраве

Защо тишината е толкова важна за нашия мозък

Тишината е важна за мозъка

Живеем в много натоварен свят, който е в постоянно движение и е пълен с шум и светлина. И въпреки че понякога всичко това има своята магия, силата и красотата на тишината е много по-магична.

През 2011 г. Световната здравна организация публикува доклад, в който нарича шума съвременна чума. В доклада се посочва, че има „огромни доказателства, че излагането на шум е вредно за човешкото здраве“.

 

Съвременните технологии непрекъснато ни бомбардират със звуци. У дома техни източници са видео игри, телевизори, компютри, таблети, интелигентни високоговорители, музика, климатици и т.н. На улицата се чуват клаксони на коли, влакове, чукове и сирени. Когато стигнете в града, най-вероятно продължавате да слушате музика, чувате звънците на входните врати на магазините и вероятно започва да ви боли главата само като си помислите за всичко това.

 

В проучване от 2013 г., публикувано в списание Brain, Structure and Function, учените са тествали лабораторни мишки с тишина и различни видове шум. Резултатите от проучването са невероятни. Мишки, които са били подлагани на 2-часова „сесия на мълчание“ всеки ден, произвеждат нови хипокампални клетки. Хипокампусът е отговорен за паметта, емоциите и ученето.

 

Учените, участвали в изследването, твърдят, че това са напълно функциониращи неврони, което всъщност подобрява психичното здраве.

 

Накратко, мълчанието може да излекува увреждане на мозъка. Той не само насърчава възстановяването на мозъчните клетки, но и облекчава стреса и напрежението.

 

Били ли сте някога толкова депресирани, че мозъкът ви просто да не може да се успокои. Но веднага щом се возите в кола с изключено радио или вземете душ в мълчание, веднага възвръщате контрола над себе си? Има причина за това. Например, в друго проучване изследователите стигнали до заключението, че високите нива на шум в отделенията за интензивно лечение на новородени водят до високо кръвно налягане при деца, повишен сърдечен ритъм и проблеми със съня.

 

Трето проучване, публикувано през 2006 г. в списание Heart, показало, че две минути мълчание са по-релаксиращи от слушането на „релаксираща“ музика.

264

Similar Posts